NY TEST af elselskaber - find den billigste elaftale (2023)💡
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Test: Elselskaber

Hvor får du den billigste el? Vi har testet elselskaber på abonnementspris, tillæg til spotprisen, gebyrer og kundeservice. Se, om du måske bør skifte elselskab her.

Testet d. 6. december 2023

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Elselskaber

Note: Vi har den 11. december 2023 tilføjet Nordisk Energy til testen af elselskaber. Selskabet var påtænkt medtaget i den oprindelige test, men vi manglede at få nogle informationer bekræftet. Siden da har vi fået nye oplysninger om selskabets gebyrer og har derfor opdateret testen med testresultater for Nordisk Energy.

Vi har testet 71 produkter fra 44 forskellige elselskaber. Alle produkter i testen er med variabel pris, dvs. hvor din elpris varierer fra time til time. I testen vil du kunne se prisen for første år som kunde afhængigt af, om du har et forbrug på hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh.

Visse elementer af din elprisaftale vil være det samme, uanset hvilket elselskab du er kunde hos. Det gælder fx spotprisen, afgifter til staten og nettariffen, som du betaler til dit lokale netselskab for transport af strøm. I testen her ser vi kun på de dele af elselskabernes produkter, hvor der kan være forskelle fra selskab til selskab.

Her adskiller elselskaberne sig:

  • Oprettelsesgebyr
  • Abonnementspris
  • Betalingsgebyrer for automatisk betaling (enten automatisk kortbetaling, Betalingsservice eller Mobilepay)
  • Tillæg til spotprisen på Nordpool, som er en merpris elselskaberne lægger oveni spotprisen på strøm
  • Øvrige tillæg/gebyrer som fx netadministrationsgebyr, nethåndteringsgebyr og handelstillæg.
  • Tillæg du betaler for de eventuelle køb af oprindelsescertifikater, dvs. ”grøn strøm”. 
  • Kundeservice (kundetilfredshed)

Vi har ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter, fx introduktionstilbud, eller andre rabataftaler.

Vær opmærksom på, at udgangspunktet for testen er de produkter som selskaberne udbød i november 2023. Priserne på de produkter kan sidenhen være ændret. Du kan derfor godt have et andet aftale/produkt end dem, der fremgår af testen. Det produkt kan både være mere fordelagtig for dig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen.

Mød den ansvarlige for testen af elselskaber

Sissel Anker Nielsen

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet elselskaber

  • I testen har vi udelukkende set på produkter med variabel pris, dvs. hvor elprisen varierer time fra til time. Vi har taget udgangspunkt i selskabernes standardprodukter, og vi har derfor ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter eller andre rabataftaler.

    Udgangspunktet for testen er produkter, der kunne købes i november 2023. Som forbruger kan du derfor godt være på en anden aftale/produkt end det, der fremgår af testen. Dette produkt kan både være mere fordelagtig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen. Priserne, der fremgår af testen, kan også siden være ændret.

    Vi har i testen ikke set på fastpris-produkter, hvor man betaler en fast pris til elleverandøren pr. kWh, man forbruger i en bestemt periode, fx 3 eller 6 måneder. Vi har således valgt udelukkende at sammenligne direkte sammenlignelige produkter – de variable elprisprodukter. Dette er valgt på baggrund af, at de variable el-produkter efterhånden dominerer markedet.

    I vores brugerundersøgelse svarer ca. 80%, at de har en variabel pris. For nogle forbrugere vil fastpris være det rigtige valg. Hvem der har den bedste fastprisaftale, siger testen ikke noget om.

  • Vi har søgt at medtage et bredt udvalg af de danske el-leverandører. Vi har søgt at medtage et bredt udvalg af el-leverandører, således at der både er store, mellemstore og små helt nystartede selskaber med.

    Herudover har vi valgt ikke at inkludere rabataftaler. Det betyder, at fx FDM Strøm og Elforbundet ikke er med i oversigten. Er du i forvejen medlem af FDM, kan FDM strøm være et fornuftigt valg. Elforbundet kan også være et fornuftigt valg, hvis du ønsker at abonnere på deres nyhedsbrev med reklamer.

     

  • Vi har beregnet den samlede pris 1. år for 6 forskellige cases med forskelligt forbrug: 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh. 

    Når man har en variabel elprisaftale, vil der være elementer, der er ens mellem selskaberne, uanset hvilket selskab, du vælger. Det gælder fx spotprisen på elbørsen Nordpool, hvor prisen varierer time for time, men er ens for alle selskaber, samt afgifter til staten og nettariffer, som betales til det lokale netselskab.

    Vi har i beregningen af pris derfor set bort fra de dele, der er ens, uanset hvilket selskab du vælger, og i stedet fokuseret på de dele, som er forskellige fra elselskab til elselskab:

    • oprettelsesgebyr
    • abonnementspris
    • betalingsgebyrer for automatisk betaling (enten automatisk kortbetaling, betalingsservice eller mobilepay)
    • tillæg til spotprisen på Nordpool
    • øvrige tillæg/gebyrer som fx netadministrationsgebyr, nethåndteringsgebyr og handelstillæg.
    • tillæg du betaler for de eventuelle køb af oprindelsescertifikater, dvs. ”grøn strøm”. 

    For hver af de 6 cases udregnes prisen som prisen for 1. år.

    Den pris der fremgår, er den pris du betaler til din elleverandør. For hvert selskab har vi indhentet prisinformationer fra selskabernes hjemmeside, som vi har bedt dem om at bekræfte.

  • Den strøm der kommer ud af stikkontakten er den samme, uanset hvor du køber din strøm. Vi opfordrer derfor, i tråd med blandt andet Rådet for Grøn Omstilling, til at vælge det billigste elprodukt, og så selv kompensere for din klima- og miljøpåvirkning, hvis du ønsker det. 

    I testen har vi således ikke bedømt produkterne på, om de fx har et eller to blade i Forbrugerombudsmandens bladordning.

     

  • Nogle selskaber har et gebyr for opsigelse inden for bindingsperioden. Forbrugerombudsmanden har tidligere vurderet, at gebyrer over 800 kroner har været ulovlige. De selskaber der har gebyr for opsigelse inden for bindingsperioden dumper testen.

  • Hvis et selskab er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden siden 2020 får selskabet automatisk 0 point i testen.

    Har Forsyningstilsynet vurderet, at reglerne om slutafregning af kunder er blevet overtrådt, får selskabet 0 point i testen. 

    Har elselskabet fået påtale fra Forsyningstilsynet for forkerte indberetninger til elpris.dk, når selskabet 0 point i testen. 

    Har et elselskab fået indskærpet lovgivningen eller fået kritik fra Forbrugerombudsmanden i perioden fra 2020 og frem til i dag, fratrækkes 5 procentpoint i bedømmelsen.

  • I testen bedømmes elselskaberne på, om der på det enkelte produkt tilbydes bagudrettet betaling for faktisk forbrug. De produkter hvor der er bagudrettet betaling for faktisk forbrug tildeles flere point i testen, end de produkter hvor det kun er muligt at betale aconto.

  • I bedømmelsen af kundetilfredshed har vi benyttet EPSI Danmarks branchestudie. Vi har her benyttet gennemsnittet af kundetilfredsheden fra 2021-2023.

    Herudover har vi lavet vores egen kundetilfredshedsundersøgelse. Denne undersøgelse er lavet blandt Forbrugerrådet Tænks brugere og er derfor ikke repræsentativ for den danske befolkning.

    For hvert enkelt selskab kan du læse deres argumenter for, hvorfor de mener du bør vælge dem som el-leverandør.

  • Samlet pris 1.år for forbrug på hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh: 60%

    Bindingsperiode: 10%

    Kundetilfredshed: 20%

    Afregningsform: 10%

Læs mere om elforbrug

Bliv klogere på variable elpriser, få spareråd og meget mere.