Pludselig er børnefjernsyn fyldt med chipsreklamer
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Pludselig er børnefjernsyn fyldt med chipsreklamer

Stine Askholm Mellerup · Foto: Getty Images · 11. april 2024

Alt fra chips til kosmetik bruges i smarte reklamevideoer af influencere på de sociale medier, hvor børn og unge kigger med. Derfor skal der mere hånd i hanke med influencermarkedsføringen.

En hypet og udskældt energidrik fra USA, der er hovedpersonen i en video hos en influencer med over 200.000 følgere på TikTok. Eller et populært YouTube-fællesskab, der udfordrer hinanden til at spise ustyrligt mange pommes frites, burgere eller nuggets fra McDonald’s.

Det er bare to ud af mange eksempler på indhold på sociale medier, hvor underholdning og kommercielle budskaber smelter sammen hos danske influencere, der har børn og unge som målgruppe. Det fik i efteråret Forbrugerrådet Tænk til at anmelde otte danske influencere til Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af markedsføringsloven – der var eksempelvis tale om potentielt skjult reklame, uegnet indhold eller aggressiv markedsføring over for børn og unge.

Hvad er influencermarkedsføring?

Ifølge Red Barnet kan en influencer og influencermarkedsføring defineres som:

“En mere eller mindre kendt person, som bruger sit netværk af følgere på sociale medier, eksempelvis Instagram, til at sprede eller udbrede bestemte budskaber, produkter eller brands. Gennem billeder, videoer og supplerende tekster laves materialet mod betaling fra virksomheden bag produkter eller brands.”

Senest har Forbrugerrådet Tænk også klaget over influencer-kampagnen Kims Chips Battle til Forum for Fødevarereklamer, som er består af blandt andet DI Fødevarer, producenter, annoncører og mediebranchen med det formål at stoppe markedsføring af sukker-, fedt- og saltholdige fødevarer over for børn.

Og i begyndelsen af april slog Forum for Fødevarereklamer så fast, at Kims Chips Battle netop var en overtrædelse af branchens eget kodeks. Kims – og Orkla, virksomheden bag Kims – har ellers fastholdt, at kampagnen ikke henvendte sig til børn og unge, men det er Forum for Fødevarereklamer ikke enig i. Afgørelsen er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Marie Frank-Nielsen er ganske godt tilfreds med.

“Det er værd at bide mærke i, at forummet også retter kritik af Orkla, når det kommer til deres markedsføring rettet mod teenagere – og ikke blot børn under 13 år,” siger hun og appellerer nu til Orkla om helt at stoppe kampagnen.

Regler fra en anden tid

De mange sager med markedsføring over for børn og unge får Forbrugerrådet Tænk til at foreslå en bedre regulering af influenceres markedsføring.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?