Efter årtiers mistanke er kaffe nu havnet på den pæne side i sundhedsdebatten.
Af Marianne Søndergaard
Kaffe er gift. Nej, kaffe gavner helbredet.
Kaffen har i årtier været et hedt diskussionsemne. Den ene undersøgelse efter den anden har enten anklaget eller frikendt drikken. Inden regeringen for nylig foreslog at nedlægge Motions- og Ernæringsrådet, nåede et bredt felt af danske forskere at sammenholde nogle af de mange data. Arbejdsgruppen blev ikke færdig med sin vurdering, men den nåede frem til, at kaffe nok nærmere er sund end usund.
Sundt for nogle - usundt for andre
"Det er tilsyneladende sundt for nogle at drikke kaffe, men usundt for andre. Kaffen tåles bedst af dem, der er i stand til hurtigt at omsætte forskellige typer af fremmedstoffer," fortæller en af forskerne, Lars Ove Dragsted fra Institut for Human Ernæring, Københavns Universitet.
Stofferne kan være for eksempel være koffein, tjærestoffer og de kræftfremkaldende stoffer, som opstår, hvis man steger kød hårdt.
Beskytter mod leverskader
Kaffe beskytter for eksempel mod leverskader forårsaget af alkohol.
"Hvis du drikker meget alkohol og samtidig har et højt kaffeforbrug, er risikoen for leverskader tilsyneladende mindre, og dødeligheden er i nogle undersøgelser lavere for alkoholikere, der drikker meget kaffe," siger Lars Ove Dragsted, der gerne så sammenhængen analyseret nærmere.
Drik diabetes væk
FOTO: flickr.com/Thorsten
Nordiske studier viser en omvendt sammenhæng mellem kaffeforbruget og risikoen for at få type 2 diabetes, også kaldet gammelmands-sukkersyge.
"Jo mere kaffe du drikker, jo mindre er risikoen," siger professor og overlæge Kjeld Hermansen fra Aarhus Universitet.
Studierne tager udgangspunkt i et dagligt forbrug på cirka fire kopper. Hvorvidt effekten er den samme med et højt forbrug på 20 daglige kopper er ikke undersøgt. Ifølge Kjeld Hermansen lyder det dog usandsynligt.
De biologiske mekanismer bag paradokset er ukendt. Tidligere har koffein i forsøg vist sig at nedsætte insulinfølsomheden, så kroppen skal producere mere insulin for at få den samme effekt på blodsukkeret. Virkningen forsvinder dog efter nogle dage.
"Det er usikkert, hvad koffein betyder på den lange bane. Men det kan ikke alene være koffein, der har en positiv effekt. For decaf, altså kaffe uden koffein, har den samme effekt," siger Kjeld Hermansen og peger på andre aktive stoffer i kaffen som kalium, magnesium og antioxidanter som mulige forklaringer.
Øger ikke risikoen for cancer
Heller ikke i kræftforskningen er der tegn på , at kaffe øger risikoen for nogle af cancertyperne.
"Det ligger nok lidt i os, at alt, hvad der smager godt, må være skidt for os. Tidligere har der også været mistanke til kaffen. Men der er ingen sammenhæng mellem kaffe og kræft, hverken positiv eller negativ," forklarer overlæge Anne Tjønneland, der er afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse.
Desuden tyder forskningen på en generel positiv sammenhæng mellem kaffeindtag og dødelighed.
Kaffedrikkere har for eksempel en lavere selvmordsrate. Hvorvidt det skyldes, at kaffedrikkeri ofte er en social begivenhed, eller at drikken har en antidepressiv effekt, er dog uvist.
Filter er sundest
FOTO: flickr.com/Thorsten
Helt uskyldig er kaffen dog ikke. For meget koffein kan ødelægge nattesøvnen. Og kaffebønnernes indhold af stofferne cafestol og kahweol øger kolesterolindholdet i blodet.
Brygger man kaffe på en kaffemaskine, vil kaffefilteret optage stort set hele mængden af cafestol og kahweol. Men brygger man stempelkaffe, espresso eller kogekaffe, bliver stofferne ikke filtreret fra. Den typiske mængde cafestol og kahweol er mellem seks og 12 milligram i en kop stempelkaffe og under et halvt milligram i en kop filterkaffe.
"Men omvendt kan kaffe brygget på andre måder smage bedre end filterkaffen, og det kan jo så give en ekstra livskvalitet," påpeger Lars Ove Dragsted, der mener, at man skal passe på med at drage for stærke konklusioner. "De mange forskellige forskningsresultater om kaffe kan forvirre. Derfor ville vi gerne have gennemgået dem og foretaget en samlet vurdering. Sådan blev det desværre ikke."
Køb adgang til hele taenk.dk - inkl. over 100 produkttest.